Nordic Business Forum 2012

 

Torstai

 

Kello 7:00 Nordic Business Forum -seminaari oli vielä kaukana. Ylhäistentien toimipisteen piha oli aivan hiljainen lukuun ottamatta pääsisäänkäynnin edustalla yksin värjöttelevää hahmoa. Pian hiljaisuuden rikkoi parkkipaikalle kaartava auto, Opel Insignia, jonka uumenista BA-valmentaja Päivi Killströmiä tervehtivät minä ja Mikko Määttänen. Matka saattoi alkaa.

Brian Tracy

Matka Jyväskylään sujui jouhevasti, ja olimme hyvissä ajoin messupaikalla. Torstaipäivän ensimmäinen puhuja, harmaahapsinen Brian Tracy, oli läpeensä vakuuttava tapaus, joka tiesi mistä puhui. Hän on yksi maailman tunnetuimmista yritys- ja erityisesti myyntivalmentajista, ja kirjoittanut kymmeniä bestseller-kirjoja mm. myynnistä, johtamisesta ja henkilökohtaisesta kasvusta. Hänellä oli myös kunnia olla meidän messureissumme ensimmäinen puhujavieras.

Tracyn myynninedistämiseen keskittynyt esitys oli alusta loppuun tarkkaan mietitty kokonaisuus, joka antoi enemmän kuin kylliksi ajattelun aihetta. Hänen pääajatuksensa oli, että kukin on itse tärkein tekijä omassa menestyksessään. Raaka työ palkitsee – ainoastaan asettamalla itsensä uusiin, mahdollisesti epämieluisiinkin tilanteisiin ihmisellä on mahdollisuus kehittää osaamistaan. Hänen lääkkeensä myynnin edistämiseksi oli hyvin yksinkertainen: tuplaa kontaktisi, todennäköisyytesi onnistua kaupoissa on suoraan verrannollinen suhteessa kontaktiesi määrään. Samaa pätee muuhunkin: vain uudestaan ja uudestaan kokeilemalla voi saada selville, onko jokin idea lopulta toimiva vai ei. Periksi antamattomuus on hyve.

Tracy kannusti kuulijoitaan maltillisuuteen myyntitilanteessa.  Heti ei kannata tyrkyttää omia palveluitaan, joita asiakas ei kuitenkaan ymmärrä tarvitsevansa. Eihän lääkärinkään vastaanotolla potilaalle määrätä ensin lääkkeitä ja vasta sitten kysellä, että mihin sattuu. Tracyn näkemyksen mukaan varovaisella tiedustelulla saavutetaan parempia tuloksia, kuin suoraviivaisella töksäyttelyllä, joka vain ajaa asiakkaan puolustustilaan. Sen sijaan selvitä sekä itsellesi että asiakkaallesi agendasi, eli ne hyödyt, joita asiakas palveluistasi saa ja pidä huoli, että asiakas kokee sinun olevan vilpittömästi kiinnostunut juuri hänen ongelmiensa ratkaisemisesta. Herätä asiakkaan mielenkiinto, luo mielikuvia hyödyistä ja vakuuta asiakas rohkaisevin ennakkotapauksin. Puhu rauhallisesti, kysele, pidä taukoja ja anna asiakkaan tuntea itsensä kuulluksi. Ja mikäli käykin niin, ettei asiakkaasi ole kiinnostunut palveluistasi, kysy rohkeasti: ”tunnetko ketään, jota tarjoukseni voisi kiinnostaa?”

Määrätietoinen itsensä kehittäminen on Tracyn listoissa menestymisen ydintekijöitä. Taitojaan voi kartuttaa rajattomasti, kunhan viitsii keskittyä yhteen taitoon kerrallaan:

”Tarkkaile itseäsi menestyneempiä ihmisiä ja ota selvää, mitä he tekevät työssään toisin kuin sinä. Ei ole seuraamuksia ilman syitä: yrityksestäsi löytyy aina joku, joka tekee parempaa tulosta kuin loput, ja tämä ei ole sattumaa. Nämä ihmiset ovat rohkeampia, uskottavampia, paremmin valmistautuneita ja lannistumattomampia kuin muut, mutta kuka tahansa voi halutessaan yltää samaan.”

[ Outselling Your Competition: http://www.youtube.com/watch?v=DuAUW5fKuU8 ]

Mörttinen ja paneelikeskustelu

Kansantaloustieteilijä Leena Mörttisen puheenvuoro käsitteli Euroopan taloustilannetta, mutta kenties juuri aiheensa takia Mörttisen esitys meni itseltäni pahasti yli hilseen. Esityksen ydinajatus lieni kuitenkin se, että yrityksiä tulisi kannustaa voimakkaammin riskien ottamiseen esimerkiksi yritysveroa pienentämällä. Yritystukien varaan laskeva yritystoiminta ei johda mainittaviinkaan innovaatioihin.

Mörttisen jälkeen lavan valtasi vuonna 2011 Ernst & Youngin Young Entrepreneur of the Year  –palkinnon voittaneen Mika Mäkeläisen johtamaan paneelikeskusteluun. Paneelin muodostivat St1 Oy:n perustaja Mika Anttonen, Vallila Interiorin toimitusjohtaja Anne Berner, IT-alan moniottelija Taneli Tikka ja Rovio Entertainment Oy:n markkinointijohtaja Peter Vesterbacka. Keskustelun aiheena oli kasvuyrityksen rakentaminen.

Mielipiteet lentelivät tiuhaan. Syntipukeiksi yrityskasvun vähyydelle nimettiin esimerkiksi suomalaisten hyvän toimeentulon tuoma mukavuudenhalu, esimerkkitapausten vähyys ja suunnittelu suunnittelun vuoksi. Monet näistä asioista pystyi rinnastamaan suoraan meidänkin toimintaamme BisnesAkatemiassa. Erityisen herkullista oli, kun Mika Anttonen vertasi suomalaisyrityksien toimintaa alkuasukasjoukkoon, joista yhdeksän vahtii leirissä nuotiota yhden ollessa viidakossa metsästämässä, vaikka suhdeluvun pitäisi mennä juuri päinvastoin. Toimimmeko BA:ssa turhankin usein kuten esimerkin alkuasukasjoukko?

Daniel Pink

Mainetta luennoitsijana ja mm. yhdysvaltojen ex-varapresidentti Al Goren puheenkirjoittajana keränneen Daniel Pinkin esitelmä päätti torstai-illan. Esitelmän aiheena oli motivointitiede - ”The Science of Motivation”. Brian Tracyn tapaan tämäkään amerikan ihme ei pettänyt, vaan Pinkin esiintyminen oli eloisaa ja otteessaan pitävää pitkästä päivästä huolimatta.

Pink puhui ihmisten motivaationlähteistä työelämässä. Itselleni tuli suurena yllätyksenä Pinkin kertomus tutkimuksesta, jonka mukaan raha toimii motivaattorina sitä huonommin, mitä henkisesti vaativampaa työ on. Tutkimuksissa oli todettu, että yksinkertaisissa, mekaanisissa töissä raha on hyvinkin riittävä motivaattori, mutta kognitiivisia taitoja vaativissa tehtävissä rahapalkkion kasvun huomattiin heikentävän lopputuloksen tasoa.

Tutkimukset tuntuvat puoltavan ajatusta, että työlle asetetut rajoitukset rajoittavat luovuutta laajemminkin. Toiminnan vapaus lisää luovuuden määrää, mikä puolestaan johtaa todennäköisemmin tuoreisiin ideoihin.

Pinkin motivoinnin pyhä kolminaisuus oli ”AUTONOMY (itsenäisyys)”, ”MASTERY (osaaminen)” ja ”PURPOSE (tarkoituksellisuus)”. Mahdollisuus vaikuttaa omalta osaltaan yrityksen toimintaan, oli työntekijän sitouttamiskeinoista tehokkain.

[ Daniel Pink on the surprising science of motivation: http://www.youtube.com/watch?v=rrkrvAUbU9Y ]

Perjantai

 

Hyvin nukutun yön ja hotelliaamiaisen jälkeen olimme valmiit toisen seminaaripäivän koitoksiin. Elinkeinoministeri Jyri Häkämies piti lyhyen puheen valituista yrityselämän solmukohdista. Hänenkin kantava ajatuksensa yrityselämässä onnistumisessa oli epäonnistumisten sietäminen ja hyväksyminen, sekä rohkeampiin riskinottoihin kannustaminen. Tulevaisuuden suurimpien innovaatioiden hän arvioi piilevän ekologisen teknologian kehityksessä.

Päivän toinen puhuja Hans Rosling, ruotsalainen lääketieteen ja kansainvälisen terveyden professori, vaikutti ennakkotietojen perusteella kaikelta muulta kuin mielenkiintoiselta tapaukselta.  Rosling osoittautui kuitenkin yhdeksi seminaarin parhaista puhujista. Hänen aiheenaan oli ”The Growth of Well-Being” eli hyvinvoinnin kasvu. Esitys pistikin monella tapaa maailmankuvani yhdellä kerralla uusiksi.

Roslingin perustaman Gapminder Foundationin eloisat kaaviot tekivät herran esityksestä nautittavaa seurattavaa. Tiesittekö esimerkiksi, että väestönkasvun odotetaan pysähtyvän vuoteen 2100-mennessä, tai että kristinuskoisissa ja islaminuskoisissa maissa lasten syntyvyydessä ei ole nimellistä eroa? Rikkaiden maiden huolena on jatkuvasti syntyvyyden väheneminen. Rosling kuitenkin osoitti, ettei huoleen ole syytä: vielä 1800-luvulla perheeseen kenties syntyi keskimäärin 6 lasta, mutta noista kuudesta lapsesta neljä ehti kuolla ennen suvunjatkamishommiin pääsemistä. Rosling myös osoitti tulevaisuudessa elintason noustua suurimpien markkinoiden olevan Aasiassa ja Afrikassa.

 Vuonna 2009 Foreign Policy Magazine listasi Roslingin sadan maailman johtavan ajattelijan joukkoon ja vuonna 2011 Fast Company listasi hänet maailman sadan luovimman bisnesihmisen joukkoon. Hänen esityksensä nähtyäni en ole lainkaan yllättynyt.

[ The Good News of the Decade: http://www.youtube.com/watch?v=OT9poH_D2Iw&feature=related ]

 

Jari Sarasvuo

Trainer’s House Oyj:n perustaja Jari Sarasvuo on varmastikin yksi tunnetuimpia suomalaisia yritysvalmentajia. Kuten Rosling, myös Sarasvuon esitys kulki otsikolla ”Hyvinvoinnin kasvu”. Valitettavasti itse esitys ei tuntunut seuraavan otsikon antamaa aihetta nimeksikään. Punainen lanka oli hukassa ja sykkyrällä.

Sarasvuo heitteli irrallaan olevia ajatuksia toistensa perään, mikä teki esityksestä raskasta seurattavaa, vaikka Sarasvuon ulosanti olikin lennokasta ja homma siltä osin hallussa. Kun esityksen ”Tarantinomaisesta” juonenkuljetuksesta pääsi yli, saattoi syliin kuitenkin pullahtaa jotain korvan taakse laitettavaa:

” ”Why did we lose the deal?” on tärkein kysymys, jonka asiakkaalta voi kysyä.”

”On häpeä mennä hautaan yrityksessään epäonnistuneena, mutta suurempi häpeä on olla yrittämättä alkuunkaan.”

”Kasvu on seurausta kivun ja pelon kohtaamisesta.”

…Jotkut saattaisivat pitää näitä itsestäänselvyyksinä ja latteuksina, mutta toistojen tehokkuutta oppimisprosessissa ei käy kiistäminen.

Esa Saarinen

Aalto-yliopiston professori ja filosofi Esa Saarinen on tunnettu paitsi omalaatuisesta maustaan pikkutakkien suhteen, myös karismaattisena puhujana. Ehkei kovinkaan yllättäen Saarisen esitys otti filosofisen tulokulman yrityselämään. Saarinen kehui Nordic Business Forumin kaltaisten seminaarien innostavaa, ”kohottavaa” luonnetta. Omaa innostuneisuuttaan kannattaa kuitenkin varoa, sillä keskustelukumppanisi ei todennäköisesti osaa samaistua hehkutukseesi. Älä siis tunge omaa (seminaarin jälkeistäkään) innostustasi väkisin alas toisen kurkusta kahvipöytäkeskusteluissa, oli yksi Saarisen vinkeistä.

Sir Richard Branson

Illan viimeisen puheenvuoron lähestyessä tunnelman sähköistyminen seminaarikansan keskuudessa oli väkevästi aistittavissa. Richard Branson on maailmanlaajuista arvostusta saavuttanut liikemies, yrittäjä, seikkailija ja yli 400 yritystä käsittävän Virgin Groupin perustaja, jonka Kuningatar Elisabeth II:n aateloi tunnustuksena kyvyistään ja yritteliäisyydestään.

Jari Sarasvuon varmoin ottein haastattelema Branson kertoi lähinnä itsestään ja omista sattumuksistaan yritysmaailmassa, minkä vuoksi haastattelu vaikutti enemmän fanitapaamiselta kuin suoranaista oppia tarjoavalta luennolta. Innostavaa Bransonin uran vaiheisiin tutustuminen toki oli.

Sulatelkaapa tätä: lukihäiriöinen poika perustaa 16-vuotiaana Student-lehden, neljä vuotta myöhemmin Virgin Records-levy-yhtiön (jolle kiinnittää mm. Sex Pistols ja Rolling Stones -yhtyeet). Myöhemmin hän perustaa Virgin Atlantic Airways -lentoyhtiön, purjehtii Atlantin valtameren yli (ennätysajassa), ylittää Atlantin ja Tyynen valtameren kuumailmapallolla, perustaa Virgin Rail-rautatieyhtiön ja Virgin Mobilen, sekä suunnittelee aloittavansa Virgin Galactic-nimellä ensimmäiset avaruusturismilennot. Kyseessä on siis aikaansaava mies.

Branson saattaa olla maailman rikkaimpia miehiä, mutta rikkaus ei ole vienyt hänen kykyään empatiaan. Kautta haastattelun hyväntuulinen Branson kertoi yritystoiminnassa olevan tärkeintä pyrkiä auttamaan toisia. Omien yritystensä perustamisen kipinä lähtee kuulemma useimmiten siitä, että Branson tuntee pystyvänsä tekevän jonkun tuotteen paremmin kuin muut alan toimijat. Leppoisan keskustelun päätteeksi Sarasvuo kysyi Bransonilta tämän elämänohjetta, johon Branson vastasi:

”Just get out there and enjoy your life to it’s full”

Siinä ohje, jonka siivittämänä saattoi lähteä hyvillä mielin kohti kotia täynnä uutta tarmoa ja ideoita.

 

-Pyry Kunnas

Kirjoittaja on BisnesAkatemian Meilo osuuskunnan toimitusjohtaja. Lisätietoa mm. Meilon tarjoamista markkinointipalveluista yrityksen www-sivuilta.